Paměť - fyziologický základ,význam, fáze,druhy, ontogenetický vývoj,trénink paměti, poruchy paměti

9. února 2008 v 8:51 | P.B. |  Maturitní otázky z psychologie

Paměť
: psychický proces,prostřednictvím kterého si uchováváme vědomosti,osvojujeme zkušenosti,které
jsou nezbytné pro život,opakem je zapomínání
význam paměti - umožňuje nám výchovu a vzdělání,uchování informací
Proces zapomínaní
: kdyby k němu nedocházelo docházelo by k přetížení CNS

Fyziologický základ paměti
: nachází se v mozkové kůře
: hypokampus - uložení a vybavení paměťových stop
: paměťové stopy - biochemický proces na synapsích
Fáze
1) vštípení
: uložení informací do paměti
: úmyslné - učení
: neúmyslné - citově podbarvené,nápadné
2) uchování
: dochází k upevňování vložené informace - opakování
: dochází i k procesu zapomínání - ztrácí se přesnost vložené informace
3) vybavení
a) reprodukce
: vybavení zcela totožné informace - memorování (dril,opakování)
b) vzpomínání
: informaci si vybavujeme na základě logických souvislostí a asociací - není totožná,ale přesná
c) znovupoznání
: při znovusetkání s podnětem si uvědomíme že je nám již známí
Druhy paměti
1) krátkodobá - hypokampus
: uchování si určité informace po kratší časový úsek
: informace, které pro nás nemají důležitý význam (minutová, hodinová záležitost)
2) dlouhodobá - mozková kůra
: ukládání informací na delší dobu - musí se opakovat
3) záměrná
: cíl udržet určitou informaci ve svém vědomí k tomuto účelu vynakládá úsilí (učení, báseň,
slovíčka, vzorce) - volní vlastnosti,motivace
4) bezděčná
: člověk si uchovává něco ve vědomí bez záměru (cíle) - zajímavost,intenzita,citový vztah k
podnětu
5) mechanická
: založena na tom, že si člověk uchovává v paměti určité informace díky neustálému opakování -
memorování
6) logická
: založena na tom, že si člověk pamatuje určité informace díky jejich logických souvislostí
: zapamatování dle vlastních slov
7) vizuální = názorná
: pamatujeme si to co vidíme (fotografická paměť - např. podle barev),slyšíme
8) senzomotorická = pohybová
: např. tělocviková sestava (když ji vidíme tak si ji zapamatujeme)
8) slovně-logická = abstraktní
: zapamatování informací, které jsou podávány ve slovní podobě a mají logickou souvislost
9) emocionální
: pamatuje si zážitky, které na něj velmi citově zapůsobily ( + ; - ) - převážně u malých dětí
Trénink pamět
: opakování naučeného
: prohlubování paměťových rýh
: logické vysvětlení naučeného
: odvozování zapisování,vysvětlování druhému
: mnemotechnické pomůcky
Poruchy paměti
1) hypermnézie
: zvýšená funkce paměti,velmi výběrová,roztržitá
2) hypomnézie
: snížená funkce paměti jak do šířky (množství) tak do hloubky (dlouhodobost)
: souvisí se stavem našeho organismu (nemoc,únava,tréma,stydliví lidé)
3) amnézie
: částečná nebo úplná ztráta paměti
: dochází k ní i např. úrazech CNS, traumatech, citových afektech, hysterii
4) dysmnézie
: zhoršená paměť
a) konfabulace
: nepravé lži,nemají cíl - typické pro děti v předškolním věku
b) pseudoreminiscence
: nepřesné vzpomínky )vymýšlení si,zkrášlování,zkreslení)
Ontogenetický vývoj
1) prenatální období
: vývoj paměti - reaguje na zvuky (reakce na hudbu která se mu líbí a která ne …)
2) novorozenecké období
: pamatuje si hlas matky z prenatálního období
3) kojenecké období
: okolo 6. měsíce se objevuje možnost uchování v paměti 2 - 3 dny
: okolo 1 roku - uchování v rozsahu 2 až 3 týdnů
4) batolecí období
: citovost,bezděčnost,obraznost (konkrétní jevy),mechanické zapamatování,vybavuje si pomocí
znovupoznání
5) předškolní věk
: citovost,mechanická paměť,ke konci období i slovně-logická
6) mladší školní věk
: záměrná,začíná převažovat logická paměť
7) puberta
: logická,v učení jsou velké výkyvy
8) adolescence
: záměrná,převažuje logická
9) dospělost
: mladší dospělost - velmi výkonná,schopnost zapamatovat si
: střední dospělost - mechanická,zlepšuje se slovně - logická
: starší dospělost - slábne,ztrácí rychlost,pružnost,vynalézavost,proces učení se zpomaluje,
10) stáří
: oslabuje se,převládá hlavně mechanická paměť,snadné zapomínání běžných věcí
I. a II. Signální soustava
I. - mají vyšší živočichové a člověk v počátcích vývoje po narození - vznik konkrétního myšlení
- reflexní odpověď organismu na skutečný podnět
II. - jen u člověka - abstraktní myšlení, tvorba vědeckých, uměleckých a mravních hodnot
- reflexní odpověď organismu na slovní podnět
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama