Myšlení - charakteristika, myšlenkové operace, formy, druhy, změny v procesu myšlení v průběhu ontogenetického vývoje. Hry rozvíjející myšlení

9. února 2008 v 8:52 | P.B. |  Maturitní otázky z psychologie

Myšlení
: psychický proces,prostřednictvím kterého poznáváme předměty a jevy kolem sebe, jejich
vlastnosti,souvislosti a vztahy mezi nimi
význam
: umožňuje nám abstraktní poznání světa
Formy myšlení
:myšlení bez procesu řeči není možné - myslíme v pojmech, ve slovech
1) Pojem
: slovní vyjádření předmětu nebo jevu
: osvojujeme si již v 1.roku dětství
: vystihuje obecné a podstatné znaky
rozlišujeme
a) nadřazené / podřazené
b) protikladné / souřadné
2) Soud
: vyjádření vztahu mezi dvěma pojmy; soud něco tvrdí nebo něco popírá
3) Úsudek
: vztah mezi dvěma nebo více soudy
4) Závěr
: vyřešení situace - je potřeba celý proces myšlení
Druhy myšlení
1) Praktické
: řešení pokusem a omylem (hledání klíčů ve tmě)
2) Konkrétně-názorné
: využíváme to co známe a co jsme si už jednou zkusily (hledání trasy, spojů ,bod A -B)
3) Abstraktní
: myšlení pomocí pojmů a symbolů - např: řešení matematického úkolu
4) Konvergentní - sbíhavé *
: hledáme jedno možné řešení (např. řešení testu)
5) Divergentní - rozbíhavé *
: hledáme všechna možná řešení
* uplatňují se při řešení problému
Myšlenkové operace
: slouží ke zpracování pojmů při myšlení
1) Analýza
: rozklad určitého celku na části
: předmět rozčleněn na části
: např. jablko je kulaté a červené , rozdělení slova na samostatné hlásky
2) Syntéza
: myšlenkové sjednocení jednotlivých částí v celek
: př: při stanovení dg. - bolest,kašel,rýma,teplota - chřipka
3) Řazení
: objevuje si již u batolat - řadí kostky podle velikosti,čísla,podle barvy,knihy podle velikosti …
4) Třídění
: objevuje se také už u batolat
: hledáme společné vlastnosti (př. Rozdělení knih podle názvu)
5) Srovnání
: zjišťování podobností nebo rozdílů mezi jevy
6) Abstrakce
: vyčleňování podstatných vlastností předmětů a jevů,vedlejší ponecháváme stranou
: př.: např. tabule je zelená, obdélníková, dřevěná ...... obec. Vlastnosti
7) Konkretizace
: konkrétní vlastnosti,opak abstrakce
8) Zobecnění
: spojujeme předměty nebo jevy do určitých skupin podle podstatných společných znaků
: např. jablko se dá jíst, hruška se dá jíst → ovoce se dá jíst
9) Indukce
: vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých faktů
: př.:železo,měď,hliník - vedou elektrická proud - tzn jsou el.vodivý , sníh,led,čokoláda - za
tepla tají
10) Dedukce
: obecný závěr dokládáme jednotlivými fakty
: př.:kovy vedou elektriku - tyč je kovová - tyče jsou ze železa,hliníku - nemůžu se jich dotýkat
pokud jsou pod proudem - el.drátů spadlých s nedotýkáme kovovou tyčí - dřevěná tyč!
11) Analogie
: vyvozování poznatků na základě podobnosti již se známým podnětem
Ontogenetický vývoj
1) prenatální období
2) novorozenecké období
3) kojenecké období
4) batolecí období
: konkrétnost,chápe vztahy mezi konkrétními věcmi a jevy - účelně používá věci
: předřečové myšlení
: ve 2.letech - symbolické myšlení v pojmech,rozvoj řeči -ptací období CO??
: ve 3.letech - začíná chápat znaky,2.ptací období PROČ??
5) předškolní věk
: konkrétně-názorné,vytváří pojmové skupiny,ke konci období se vyvíjí abstraktní
6) mladší školní věk
: konkrétně-názorné,abstraktní (vytváří si své názory)
7) puberta
: rozvoj abstraktního myšlení
8) adolescence
: abstraktní,logicko-deduktivní,analyzuje problémy,argumentuje
9) dospělost
: mladá dospělost - myšlení se zdokonaluje vlivem narůstajících zkušeností,reálnost,kritičnost,
: střední dospělost - využívá vědomostí a zkušeností,ke konci období se myšlení zpomaluje
: starší dospělost - zpomalené myšlení
10) stáří
: myšlení je zpomalené - méně, kritické, objevuje se nechuť k řešení problémů - až nerozhodnost
i ve velmi běžných věcech
Hry rozvíjející myšlení
: manipulační hry
: didaktické hry
: např: pexeso (třídění jevů a předmětů podle určitých kriterií. (dopravní prostředky, zvířata ….)
dvojice (které předměty patří k sobě ) ,děje (Dítě má poskládat obrázky tak, jak jdou za sebou
v určitém ději. Ptejte se, co který obrázek znázorňuje. Některá úloha je náročnější a má dítě
přivést k přemýšlení, proč obrázky ukládá tímto způsobem),
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Luci Luci | Web | 7. listopadu 2012 v 18:59 | Reagovat

Ahoj děkuji za článek moc mi pomohl :)

2 colostomy colostomy | Web | 15. ledna 2016 v 13:48 | Reagovat

pujcka ihned pro nezamestnane :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama